«

»

Mediawijsheid: In welke informatiebubbel leef jij?

Informatiebubbel“Feit, fake of filter” is het thema van de Week van de Mediawijsheid die afgelopen vrijdag is begonnen. Een thema dat perfect past bij het huidige tijdsgewricht. De pers moet constateren dat er een hele groep kiezers is die buiten haar gezichtsveld ligt. Wetenschappers worden betrapt op het verkondigen van meningen (of nog erger: leugens). De Facebooks en Googles van deze wereld ons profileren en vooral informatie aanbieden die in ons eigen straatje past. Met name dit laatste leidt er toe dat als we niet uitkijken we steeds meer in een informatiebubbel leven en onze eigen realiteit creëren.

 

Amerikaanse verkiezingen als voorbeeld

Goed voorbeeld van hoe het mis kan gaan zijn de Amerikaanse verkiezingen. De ontsteltenis bij de Nederlandse journalisten was groot toen vorige week tóch Donald Trump werd verkozen tot de nieuwe president in Amerika. Hoe kon dit? Hij maakte toch geen schijn van kans? Dit terwijl Trump in de peilingen vooraf toch kon rekenen op soms net iets en meer en soms iets minder van de stemmen dan Hillary Clinton. Ik heb het er in één van mijn eerder blogs ook al over gehad.

De verklaring is waarschijnlijk dat de Nederlandse pers in haar eigen informatiebubbel zat en zit (je komt er namelijk niet zo maar weer uit). De kans is namelijk heel groot dat zij via social media constant bevestigd zijn in wat zij wenselijk vonden. En dus was dat voor hen de realiteit. Er stond een heel sterk filter op de informatie die op ze afkwam.

 

We worden allemaal geframed

Vorige week kreeg ineens Facebook de schuld van het feit dat Hillary heeft verloren. Facebook zou namelijk via allerlei slimme algoritmen mensen die eenmaal gelabeld waren als pro-Trump alleen nog maar pro-Trump informatie hebben aangeboden. Waardoor deze mensen nauwelijks meer te bereiken waren voor de democraten. Feit of fictie? Ik denk eerlijk gezegd dat het een feit is. We zien het immers overal op het internet terug komen dat we geframed worden. Er wordt een profiel van ons opgesteld op basis van onze zoekopdrachten, wat we lezen en wat we schrijven. Vervolgens krijgen we allerlei informatie gepushed die op basis van ons profiel interessant zou kunnen zijn.

Iedereen kent het wel dat wanneer je bijvoorbeeld gezocht hebt naar een vakantiebestemming je vervolgens bij allerlei sites die je daarna bezoekt je aanbiedingen krijgt voor die bestemming. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld Youtube. Als je een paar filmpjes hebt gekeken over de strijd in Syrië wordt je vervolgens overstelpt met filmpjes over dit onderwerp. Kinderen die eenmaal in de hoek van Enzo Knol zitten kijken geen TV meer maar kijken alleen nog naar Enzo en aanverwante vloggers.

Op deze manier worden we door social media allemaal geframed. In het geval van reclames gebeurt dit bewust. In het geval van bijvoorbeeld de Amerikaanse verkiezingen is het volgens mij een onvoorzien neveneffect.  Aangezien de meesten van ons meerdere uren per dag actief zijn op die media leven we in alle gevallen voordat we het weten in onze eigen informatiebubbel en eigen realiteit. Gewild of ongewild, bedoeld of onbedoeld, bewust of onbewust.

 

Be aware

Voorgaande toont maar weer aan hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan het onderwerp mediawijsheid. We moeten kinderen wijzen op de mechanismen die achter Youtube, Facebook en allerlei andere eigentijdse toepassingen hangen, de kinderen wijzen op de gevaren en ze leren hoe ze deze kunnen omzeilen. Wat doet u hier al aan?

Wat geldt voor de kinderen geldt overigens net zo hard voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is. Want in hoeverre ben jij je bewust van hetgeen hiervoor beschreven is? En ben jij je bewust van de informatiebubbel waarin je waarschijnlijk leeft?

 

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>