«

»

Kunstmatige intelligentie: vloek of zegen?

KIKunstmatige intelligentie (KI) gaat ons heel veel goeds brengen maar uiteindelijk zal het ons, de mensheid, ten gronde richten. Als we niet uitkijken tenminste. Dat is althans de strekking van het betoog van veel prominente wetenschappers en tech-entrepreneurs. En daar zitten niet de minste bij. Elon Musk, Bill Gates en Stephen Hawking zijn bijzonder kritisch over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en waarschuwen voor de mogelijke gevolgen. Maar waar moeten we nou eigenlijk zo bang voor zijn?

De machine ‘in control’

De machine die niet mét maar tegen de mens werkt, dat is het grote angstvisioen. Een van de bekendste voorbeelden (en ook vaak aangehaald) is die van filosoof Nick Bostrom van de universiteit van Oxford. Stel je een fabriek voor die paperclips maakt en je geeft de besturing hiervan over aan een KI computer. En de opdracht die je aan het systeem geeft is: maak zoveel mogelijk paperclips. Waarschijnlijk zal het systeem dan als eerste realiseren dat wij (de mens) het ding niet meer kunnen uitzetten. Want dat zou leiden tot minder paperclips, en dat is ongewenst.

In de pers

In een interviews met de Volkskrant (mei 2015) stelt Bostrom vervolgens: “Alleen al om die reden zou de kunstmatige intelligentie zich willen ontdoen van mensen. Bovendien bestaan mensenlichamen, net als onze huizen, en de hele planeet, uit atomen. Die kan de kunstmatige intelligentie gebruiken als grondstof om mooie paperclips te maken. Of raketlanceerders, om andere planeten bereiken, zodat je ook die kunt omzetten in paperclips. Het punt is dat je in plaats van paperclips allerlei andere waarden kunt invoeren. Bereken zo veel mogelijk decimalen van het getal pi. Los een of ander wiskundig probleem op. De meest voor de hand liggende weg naar het antwoord zou voor zo’n kunstmatige intelligentie zijn om zo veel mogelijk rekenkracht te bouwen. De aarde veranderen in één heel grote computer.” Oeps!

Zinvolle toepassingen

Nu niet meteen gillend onder een steen kruipen. Er zijn ook heel veel wetenschappers die het niet met Bostrom eens zijn en stellen dat je kunstmatige intelligentie wel degelijk kan controleren. En het gaat natuurlijk nog heel lang duren voordat KI zich echt gaat manifesteren, toch? Nou, dat laatste weet ik zo net nog niet. Ik stel op deze plek wel vaker dat technologische ontwikkelingen sneller gaan dan menigeen denkt. Maar ook ik verbaas mij over de snelheid waarmee robots en ‘slimme’ apparatuur onze wereld binnendringen. Het zou wel eens heel snel kunnen gaan. Zeker omdat grote bedrijven als Google en Facebook hier hard op inzetten. Maar gaan we dan ook zinvolle toepassingen van kunstmatige intelligentie zien in het onderwijs?

Kunstmatige intelligentie in het onderwijs

Het onderwijs zou wel degelijk kunnen profiteren van de inzet van kunstmatige intelligentie. Juist in grote leeromgevingen (online of universiteiten), waar de afstand tussen student en docent soms zeer groot is, kan kunstmatige intelligentie gepersonaliseerd onderwijs een flinke boost geven en leiden tot adaptief onderwijs. Hierbij communiceert de student met een virtuele docent die precies snapt wat die student aan extra uitleg en stof nodig heeft. Klinkt al een stuk beter dan zo’n oersaai hoorcollege. Tegelijkertijd is de adaptie van nieuwe technologische ontwikkelingen in het onderwijs matig tot zwak.

Vloek of zegen?

De inzet van IT is op veel scholen, in vergelijking met bijvoorbeeld het bedrijfsleven of de gezondheidszorg, nog van een bedroevend laag niveau. Men heeft wel computers maar doet er niet zo bijster veel slimme dingen mee. Tegelijkertijd zien wij dat de omslag gaande is. Scholen zijn aan het versnellen en het zo zou maar kunnen dat technologieën als robots en virtual reality op korte termijn wel een zinvolle plek gaan krijgen in het onderwijs. En op de langere termijn zou dat ook voor kunstmatige intelligentie kunnen gelden. Ik weet alleen nog niet of dat nu een vloek of een zegen is.

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>